Ontmoeting met de consul-generaal - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van René Poels - WaarBenJij.nu Ontmoeting met de consul-generaal - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van René Poels - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met de consul-generaal

Door: René Poels

Blijf op de hoogte en volg René

12 Oktober 2011 | Brazilië, Rio de Janeiro

Een zwaar onweer trok afgelopen nacht over de stad Rio de Janeiro. Het water viel met bakken uit de hemel, de bliksemflitsen volgden elkaar snel op afgewisseld met harde knallen.
Om 9.00 uur worden Bernard Ruyten, Teja Muller (onze ambassadrice in Rio) en ik ontvangen bij de Nederlandse Consul-Generaal Paul Comenencia in het Consulaat aan de Praira de Botafogo. Een vriendelijke man van Antilliaanse afkomst. Via onze Martinus-vriendin Ana Lima uit Maassluis zijn we met hem in contact gekomen. Ana Lima is namelijk bevriend met de vrouw van de consul, Diana Comenencia. De consul-generaal behartigt met name de economische belangen van ons land in Brazilié en omgekeerd en heeft grote interesse in ons werk. We vertellen over onze langdurige band met het straatkinderwerk in Rio en de problemen rondom de straatkinderen. Maar ook over de manier waarop organisaties als AMAR in eigen land aan funding moeten werken. Ook hij vindt dat de Brazilianen zelf bijvoorbeeld voor de exploitatie van de projecten moeten zorgen. Hij noemt uit eigen ervaring via de Rotary Curacao enkele voorbeelden. De Consul Generaal kent AMAR persoonlijk niet, zijn vrouw Diana kent de organisatie wel en brengt er wel eens een bezoek met haar Nederlandse vriendin Ana Lima. Hij zal zijn vrouw vragen binnenkort, samen met onze ambassadrice Teja Muller, weer een bezoek te brengen aan AMAR om de banden te verstevigen.
Tijdens het bijna twee uur durende gesprek hebben we ook nog gesproken over het Fietsenplan voor de stad Rio (een samenwerkingsverband met de Nederlandse fietsorganisaties), de wielerronde van Rio de Janeiro, de financiele situatie in de wereld, de armoede en rijkdom in Brazilië en de Wereldtuinbouwtentoonstelling Florida 2012 in de regio Venlo.

Foto v.l.n.r. Bernard Ruyten, Teja Muller-Vroom, Consul-Generaal Paul Comenencia en René Poels.

• 12 Oktober 2011 - 19:49

Jacqueline Guelen:

Hoi Rene,
    Ik zie, lees dat je weer heel goed bezig bent. Leuk om je verhaal te lezen en blij voor de kinderen waar je je sterk voor maakt. Mooi om te zien hoe goed de kletskousen werken. Wens ik je nog hele mooie dagen samen met de kinderen. Hartelijke groeten, Jacqueline...