Dubai, groot, groter het grootst - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van René Poels - WaarBenJij.nu Dubai, groot, groter het grootst - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van René Poels - WaarBenJij.nu

Dubai, groot, groter het grootst

Door: René Poels

Blijf op de hoogte en volg René

08 Maart 2011 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De laatste twee dagen van onze trip door Zuid-India maken we een tussenstop via de uitstekende vliegtuigmaatschappij Emirates in Dubai. Een grotere tegenstelling is er niet: India - Dubai.
De hallen van het vliegveld zijn groots, indrukwekkend en super modern.
Het valt meteen op dat de meeste lokale mannen zijn gekleed in traditionele kleding: arabic clothes. (wit kleed met witte doek op het hoofd). Veel vrouwen in zwarte kleren, een hoofddoek of een burka. Opvallend veel vrouwen met burka die druk telefonerend rondlopen. Wie goed kijkt ziet dat ze hun ogen en wenkbrauwen prachtig hebben opgemaakt.

In Dubai, een van de emiraten van de Verenigde Emiraten, is een ding duidelijk. Alles moet hier ambitieuzer, grootser dan groot en duurder zijn dan waar ook ter wereld. We komen ogen tekort. Niet de olie maar de inkomsten van industrie en handel vormen de basis van het succes in dit land.
Dankzij de ligging, het belastingklimaat en de stabiele economie kiezen veel internationale bedrijven ervoor om hun activiteiten in het Midden-Oosten vanuit Dubai aan te sturen. Voor liefhebbers van luxe vakanties en winkelen is Dubai uitgegroeid tot één van de beste bestemmingen ter wereld. Het aantal luxe vijfsterrenhotels is vrijwel nergens zo groot als hier en ook over de mogelijkheden om te winkelen valt niet te klagen. Dubai, gebouwd in de woestijn. De plantsoenen en vele bloemperken worden ‘groen’ gehouden dankzij duizenden kilometers drainage .
Dubai, is ook traditionele markten, Arabische winkeltjes, een goud souk en een aantal imposante shopping malls waar alles wat een mens zou willen kopen gekocht kan worden tegen prijzen die vrijwel altijd lager liggen dan in West Europa. In tegenstelling tot veel omliggende landen op het Arabisch schiereiland is Dubai modern en zeer internationaal georiënteerd. Je ziet naast de traditionele kleding ook veel westerse kleding, vrouwen op hogere posities, alcohol en de meeste andere westerse gewoontes worden hier inmiddels als redelijk normaal gezien.

De eerste dag bezoeken we de Creek (de rivier die dwars door de stad loopt) vlakbij de grote moskee en het Dubai Museum. Vanwege het vrijdaggebed is het daar enorm druk.
De traditionele souk is een ervaring op zich. Nog voordat ik het goed en wel in de gaten had was mijn hoofd bedenkt met een soort Arabische hoofddoek.Op de rivier vaart een Wonderbus (een amfibie voertuig) te midden van tientallen toeristenbootjes.

We maken met de sightseeing bus een avondtour en een dagtour. We vallen van de ene in de andere verbazing. In de verte zien we het hoogste gebouw ter wereld: Downtown Burj Khalifa: 875 meter hoog! Ongelooflijk! Wie verzint zoiets? Zelfs de meer dan 140 meter hoge vlaggenmast waaraan de Dubai-vlag wappert heeft miljoenen gekost. Op een eiland net voor de kust is het 321 meter hoge hotel Burj Al Arab gebouwd in de vorm van een zeilschip. Op de bovenste verdieping een helihaven waar de groten der aarde graag landen om er vervolgens een nacht te logeren voor bedragen van 10 mille per nacht of meer! Ik zou geen oog dicht doen! Het ene gebouw is architectonisch nog mooier, verrassender en ambitieuzer dan het andere. En overal zien we bouwkranen. Er wordt nog volop gebouwd, ondanks de crisis. Al zijn enkele miljardenprojecten vorig jaar wel afgeblazen vanwege de crisis, zo lezen we. Maar op het pas aangelegde Palmeiland in zee wordt nog volop gebouwd. Gereed is al het immense hotel: Atlantis, the Palm met 1539 kamers!

En dan de winkelcentra in Dubai: shopping malls. De een nog groter dan de ander. Neem het Deira City Centre met meer dan duizend prachtige winkels. Alle grote ketens en topmerken uit de hele wereld zijn hier ondergebracht samen met tientallen restaurantjes. Als klap op de vuurpijl is er ook nog een Magic Planet ingericht: een paradijs voor kinderen én volwassenen met grote kermisattracties en honderden spel- en speelautomaten.
’s Avonds bezoeken we een ander winkelcentrum: Dubai Mall met 1200 shops en 160 restaurants. Op de tweede verdieping is het grootste zeeaquarium ter wereld gebouwd. 32 meter lang, acht meter hoog en duizenden vissen van haaien tot roggen. Je mag, als je dat kunt, duiken in dit aquarium. Buiten, tussen dit centrum en het hoogste gebouw ter wereld, is een gigantisch vijver aangelegd. Elke avond is er een indrukwekkende water-, muziek- en lichtshow op een nummer van Andrea Bocelli. We genieten met duizenden mensen van de twintig minuten durende show die elk half uur wordt vertoond.
Dubai! Uniek in de wereld. We hadden het niet willen missen. Voor mensen als wij niet te bevatten wat hier allemaal gebeurt. En we vragen ons af hoe lang zo’n (geldverslindende) ontwikkeling hier door kan gaan. Groter, groots en nog grootser.

• 08 Maart 2011 - 16:41

Ad: