IHet "gewaerke van Jaerke" - Reisverslag uit New Delhi, India van René Poels - WaarBenJij.nu IHet "gewaerke van Jaerke" - Reisverslag uit New Delhi, India van René Poels - WaarBenJij.nu

IHet "gewaerke van Jaerke"

Door: René Poels

Blijf op de hoogte en volg René

27 Februari 2011 | India, New Delhi

Reizen in India houdt in dat je goed op je gezondheid moet letten.Zo zijn vaccinaties tegen tyfus, cholera, polio en geelzucht niet verplicht maar worden deze wel aanbevolen door de GGD. Ondanks deze voorzorgsmaatregelen komt het vaak voor dat de maag en/of darmen van streek raken. Hans en José hebben de eerste ervaringen daarvan al achter de rug. Geen lolletje!
Een half uur voor zonsondergang gaan de muskieten vooral langs de kust en in waterachtige gebieden massaal in de aanval op de blanke toeristen. Om de ernstige aanvallen te bestrijden rijden b.v.in de kustplaats Mammalapuram gemeentelijke desinfecteerauto's door het stadje. Ze laten een geweldig stinkende wolk chemisch goedje achter in de hoop dat de muggen wegblijven of sterven. In een openlucht restaurant in Cochin rende gisteravond op zeker moment de jongste bediende rond met een grote wokpan waarop ook een of ander goedje lag dat een enorme rook en stank verspreidde: tegen de muggen.
Maar ondanks deze maatregelen blijven de muggen massaal aanvallen. Reisgenote Karin Vestjens is altijd in een gewillig slachtoffer. Ze wordt vrijwel elke avond "lek" gebeten door de kleine zoemende beestjes. Maar dankzij het 'medisch' advies van Mieke Hermans uit Broekhuizenvorst blijkt het jeuken bij Karin na de muggensteken uit. Mieke bezocht twee jaar geleden ook Zuid-India en had het geheime wapen voor het eerst bij zich: het "Gewaerke van Jaerke" zoals zij dit wondermiddel noemnt.U leest het goed! Officieel heet het apparaat ZapperClick. Het is een minuscuul apparaat in de vorm van een pistool. Amper 4 cm. De 'loop' is een zwart rechthoekig uiteinde. Door met het zwarte uiteinde van het 'gewaerke' te drukken op de plek waar de mug heeft gestoken blijkt de jeuk weg! Het is ongelooflijk maar waar. Paul Konenberg uit Venray die al weer enkele jaren in Kerela (Zuid-India) woont en van de muggen ook last heeft geloofde zijn ogen niet. Het werkt!
Op indernet zocht ik de beschrijving op. Ik citeer: Zapperclick verzacht snel en gemakkelijk de jeuk van een muggenbult. Door met het apparaatje te klikken wordt er door de wrijving van twee piezo kristallen een ongevoelige kleine schok opgewekt. Dit verlicht de pjn en de drang om te krabben. wat er voor zorgt dat de bult niet ontsteekt".
Karin heeft het "gewaerke" altijd bijzich zich en tijdens en avondeten wordt er vrolijk op los ' geschoten'. En met succes en dank aan 'het gewaerke van Jaerke) en Mieke Hermans.
Verwacht wordt dat dit bijzondere apparaat binnenkort ook in de GroeneKruis/Thuiszorgwinkels verkrijgbaar is! Althans, dat vernam ik van een van mijn reisgenoten.


  • 27 Februari 2011 - 09:20

    Ine Haans:

    Ik ben in onze familie ook altijd een prooi.
    Dank voor de tip;ik ga `t nu al uitproberen.
    Groetjes,INE

  • 27 Februari 2011 - 13:04

    Mieke Uit Broekhuize:

    Een van de beste uitvindingen van de laatste tijd he? Vooral voor mij omdat ik altijd de gebeten pisang ben in de zomer.Ze lusten me rouw. Fijn dat jullie er ook zoveel aan hebben.(van het gewerke van jerke.
    Lang leve de inventieve mens.
    dAG LIEVERDS
    MIEKE VAN JERKE

  • 28 Februari 2011 - 15:58

    Piet En Bep:

    Via India, naar Broekhuizen wil ik Mieke bedanken voor de goeie tip.
    Ik ben ook meestal de gebeten (hond)vrouw. Maar over een tijdje niet meer, hoop ik.
    O, ja nu ik toch aan het schrijven ben, alle goeds voor jullie viertjes
    Liefs en enne dikke knoevel uut Mieldere

  • 28 Februari 2011 - 17:45

    Jan En Trudy:

    Hallo allemaal, wat een uitvinding zo'n gewaerke. Wat de diarree betreft laat het maar uit je lichaam komen ,maar wel goed blijven drinken. Jullie zullen wel loperamide/imodium bij je hebben. Coca cola zegt men helpt ook om je lichaam te reinigen.Wie niet waagt wie niet wint.
    Heel veel groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Ik ben voorzitter van het Wereldpaviljoen Steyl (Venlo) en voorzitter van de landelijke Stichting Sint Martinus voor hulp aan straatkinderen in Rio de Janerio (Braziliė). En secretaris van de fanclub Wout Poels.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 142910

Voorgaande reizen:

11 Februari 2020 - 01 Maart 2020

Mijn reizen de afgelopen jaren

11 Februari 2020 - 30 November -0001

Ghana rondreis 2020

Landen bezocht: