De bezem moet er door! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van René Poels - WaarBenJij.nu De bezem moet er door! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van René Poels - WaarBenJij.nu

De bezem moet er door!

Door: René Poels

Blijf op de hoogte en volg René

13 Oktober 2011 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vandaag is het een Nationale Feestdag in Brazilië. Het openbare leven ligt stil. De boulevard van Copacabana is voor de helft afgesloten voor het verkeer en wordt in beslag genomen door duizenden mensen die er flaneren en sporten. We komen ogen tekort om alles in je op te nemen. Er passeert deze morgen een karavaan van enkele honderden Harley Davidsons. De meest excentrieke voertuigen komen toeterend voorbij. ’s Middags lunchen we met onze jarige Braziliaanse vriend Leo Sales (58) en zijn vrouw Maria-Angela op een terras aan de baai. Voor de rest is het vandaag een mooie dag om alle informatie te ordenen en af en toe een wandeling te maken langs het strand.
En dan ineens uit de verte een geschreeuw en een speaker die boven iedereen uitkomt en schreeuwt dat het afgelopen moet zijn met de corruptie bij de regering. De bezem moet door de regering n de ambtelijke top, is het credo en dat wordt uitgebeeld door het dragen van bezems in de kleuren van de Braziliaanse vlag, groen en geel. Jong en oud loopt in deze protestmars mee. Bijna drieduizend mannen en vrouwen en kinderen van alle lagen van de bevolking. Met spandoeken, borden en stukken papier met teksten. De teksten van de speaker worden afgewisseld door strijdliederen. Je hoort het overal: in Brazilië is veel corruptie. De overheid draait niet zoals het zou moeten. Een van onze informanten zei: Brazilië heeft geen armoedeprobleem, het heeft een bestuurlijk organisatie probleem. Als dat opgelost is kom de rest vanzelf. Een reporter en cameraman van Globo TV worden omsingeld en massaal uitgejouwd. Globo TV zou geen objectieve berichtgeving verspreiden en de corruptie verdoezelen. Sommige teksten op spandoeken duiden daarop. Langzaam trekt de mars over de brede boulevard van Copacabana. Onder ons hotel Windsor Atlantica staat de stoet stil. Daar zijn tientallen kinderen bezems aan het schilderen. Want we doen het voor de jeugd, zegt de speaker. Vanaf de grote en hoge vrachtwagen, die volgebouwd is met geluidsboxen, worden toespraken gehouden. Deze worden positief beantwoord door de handen massaal de lucht in te steken. Op afstand kijkt de politie toe.

• 14 Oktober 2011 - 08:09

Jacqueline Guelen:

Prachtige foto, Rene...Wat een sterke kinderen....